November 2022

Blåkläder1. plass

Byrå: Både Og Radiobyrå
Kreativt team:
Konsulent: Ola-Per Ekblom
Prosjektleder: Mie Sten og Elisabeth Andonov
Prod.selskap: Både Og Radiobyrå
Kunde: Blåkläder
Kundeansv.: Anja Løkke, Janicke Langford og Henrik Holm
Juryens begrunnelse:

Hva er det egentlig med denne absurde maskuliniteten som er så forførende? Ja,
juryen vet veldig godt at Blåkläder var den soleklare vinner av Sølvmikken for
oktober. Og ja, juryen vet også at dette konseptet har holdt på en god stund.
Allikevel er disse to nye spottene så klokkerene både i form av manus, produksjon
og helhetsinntrykk at de 48(!) andre radioreklamene som deltok for november
bleknet litt. Et imponerende tekstarbeid, helt enkelt. Her fortjener hele gjengen som
står bak produksjonen en skikkelig klapp på skulderen. Ikke et sånt slapt
menneskeklapp, men et dyrisk brunbjørnaktig klask som får hele kroppen til riste av
faglig stolthet og radiokompetanse i mange timer etterpå. Kanskje en hel måned.
Grattis!

»
Lader BKYLAD4901R2 (0:49)
»
Brunbjørn BKYBBJ4201R2 (0:42)

Fokus 2. plass

Byrå: Apriil
Kreativt team:
Konsulent: Christian Raae
Prosjektleder: Nina Thordén-Dyrset
Prod.selskap: Både Og Radiobyrå
Kunde: Fokus
Kundeansv.: Julia Louise Falck Husum
Juryens begrunnelse:

Denne jobben ble heftig diskutert blant juryen og meningene var delte på grunn av både
budskap og virkemiddel. Å koble kvinnelig menneskehandel opp mot forbruksfesten Black
Week er en vågal øvelse. Allikevel greier spottene med sine uventede inngang å sette fokus
på temaet. De gjør litt vondt, og det skal de gjøre. Fokus skal også ha skryt for å tørre å
bryte ut av den klassiske formen slike type budskap vanligvis kommer i. Den vakte også
noen negative reaksjoner, men dette er en jobb man må ta stilling til. Litt vanskelig å få med
seg hva vi som lyttere aktiv skal gjøre i etterkant, men det er småpirk. Gratulerer med
pallplass!

»
Black week FUMBLW3001R2 (0:30)
»
Black Friday FUMBLF3002R2 (0:30)

Deli de Luca / Esso3. plass

Byrå: Mvh
Kreativt team:
Konsulent: Jon Fredø
Prod.selskap: Nr14
Kunde: Deli de Luca / Esso
Kundeansv.: Christian Kildal Hansen
Juryens begrunnelse:

Enkelt og festlig barnerim med en ny tvist for alle kaffetørste sjåfører der ute. Enkel
radiospot som er tydelig på hvor den skal ha deg. Innom en av Essos Deli De Luca-stasjoner
for å kjøpe en kaffeavtale. Vi drikkes!

»
«Enhver sjåfør» DDLGEN2001R2 (0:0)