Januar 2009

Visit Denmark1. plass

Kreativt team:
Prod.selskap: Sagveien Resort
Kunde: Visit Denmark
Juryens begrunnelse:

Et fyrverkeri av en start på 2009. Juryen tok til seg en partypack med radiospotter, samt et knippe med kraftige hamburgere. Til tross for glødende meningsutvekslinger og smågneldring underveis, var oppslutningen svært samlet rundt de tre spotter som endte opp på pallen. Helt øverst havnet et lite koldtbord med radioreklamer for vårt nærmeste ferieland. Juryen falt for djervheten i å kringkaste kommunikasjon med trekkspillmusikk som avsender. Halvuttalte, men akk! så pirrende oppgaver uten fasit traff også blink i samme målgruppe.
Dette kan kun gjøres for et konsept som står så sterkt at man stoler 100% på lydlogo og lytternes uhjulpne kjennskap til dejlige danske ferieminner. Det lille innoverpustet som markerer unødvendigheten av keitete overgang og
overflødig voiceover, var prikken over i’en på en elegant og nennsom innsats fra produksjonsselskapet. Juryens siste ord i saken var ”vi ble glade da vi hørte disse spottene”.

»
Røde pølser
»
Berg og dalbane
»
Kose
»
Glass
»
Wienerbrød

The mini bottle gallery2. plass

Kreativt team:
Prod.selskap: Både Og Radiobyrå
Kunde: The mini bottle gallery
Juryens begrunnelse:

Sjelden har vel produktfordelen til sprit på små flasker blitt vist frem på
en så presis måte. Juryen kjente seg igjen i et slikt toalitt-besøk, og var
skjønt enige om at dette er en dramatisering som passer best på radio.
Klimakset i spotten blir presentert av en sirkusaktig gallerist like
entusiastisk som Arild Arnardo i sine glansdager, og juryens diskusjon rundt
dette bidraget til månedens sølvmikk ble like kort (om ikke like gøyal)
som selve bidraget.

»
Toalitt

Fretex3. plass

Kreativt team:
Prod.selskap: Verdens Sterkeste Mann
Kunde: Fretex
Juryens begrunnelse:

Nivået på produksjonen av fire resirkulerte spotter for Fretex ble kommentert av juryens medlemmer med alt fra megetsigende nikk, til tårer i øyenkroken og ivrig klapping. Forsiktig ymting frempå om at lignende grep
har vært gjenbrukt før, ble raskt slått i bakken av skråsikker entusiasme for gjennomføringen, produktrelevansen og det faktum at disse spottene står sterkt både sammen og hver for seg. Honnør til den auditive akvarellen som
ble malt frem for lytterne av ny voice som legger seg på gammel voice som en lapp på albuen til en slitt bestefarsjakke.

»
Resirkulert 4
»
Resirkulert 3
»
Resirkulert 2
»
Resirkulert 1