Årets håndverk

De nominerte er:

Canal 9 - Anorak
RiksTV - SMFB
Kulør - McCann
Norsk Krisesenterforbund - Try
Comfort - Dinamo
TV2 Sumo - McCann
Byggmakker - Ernö

Comfort1. plass

Byrå: Dinamo
Kreativt team:
Konsulent: Carl Bækken
Prosjektleder: Anita Engen Hjelset
Prod.selskap: Verdens Sterkeste Mann
Kunde: Comfort
Kundeansv.: Kari Ø. Kjensberg
Juryens begrunnelse:

Håndverksprisen er først og fremst produksjonsselskapenes pris.

Enten det handler om modige regivalg, lekent lydarbeid, eller teknisk musikalitet, har juryen sett etter de jobbene der produksjonen virkelig utgjør en forskjell.

Året vinner er et soleklart eksempel på hva en god produksjon kan bidra med. Noe som raskt kunne endt opp som plump humor, etterfulgt av et langtekkelig salgsbudskap, har i stedet blitt til god om interessesant radioreklame.
Juryen har særlig latt seg imponere av hvordan de ansvarlige har tatt tak i en lang og selgende tilbudstekst, og gjennom leken produksjon brukt den til sin fordel, slik at vi på en uvanlig måte trekkes lyttende og interesserte igjennom en lang rekke av tilbud. Årets beste spot i håndverk går til et rart, morsomt, uvanlig og – voicemessig, både nyskapende og inspirerende – arbeid. Årets beste håndverk går til Verdens Sterkest Mann for spotten Ryddesalg Do for Comfort. Byrå er Dinamo.

»
Do

RiksTV2. plass

Byrå: SMFB
Kreativt team:
Prosjektleder: Henriette Valeur
Prod.selskap: Sagveien Resort
Kunde: RiksTV
Juryens begrunnelse:

Å lage radio som spiller på irritasjon kan fort vise seg å være en dårlig ide. Med mindre du produserer dem skikkelig bra, da!
Dette er en liten gjeng med spotter som med fingerspissgefül trigger akkurat de følelsene som trengs i forhold til ideen: den lett gjenkjennelige irritasjonen man føler over TV-programmer som sees på av andre familiemedlemmer, og som ved å blokkere dine TV-ønsker, får et ekstra irriterende moment over seg. Følelsen av at disse programmene så å si er skapt for å irritere og erte nettopp deg poengteres gjennom en god og leken produksjon, og der en mindre presis produksjon ville fått oss til å kaste ut radioen, kaster vi oss her heller over telefonen og ringer Riks-TV

»
Barnetv
»
Fotballkamp
»
Reality

Byggmakker3. plass

Byrå: Ernö
Kreativt team:
Prosjektleder: Anita Dahling Almvik
Prod.selskap: Sagveien Resort
Kunde: Byggmakker
Juryens begrunnelse:

Tidsreiser og røykeromsvitser på radio kunne blitt en vrien øvelse, men her sitter produksjonen på alle felt. Vi tror på ”reisen” og kan formelig kjenne røykelukta sive ut av radioen, mens vi nikker og humrer gjenkjennende til både humoren, stemmene og mentaliteten fra 80-tallet. En skikkelig bra produsert spot.

»
Røykerom